پیرامون کمک اضافی نظامی به جمهوری افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

یادداشت ترجمان:

سند حاضر یکی از مهمترین ارزیابی های سیاسی و جنگی افغانستان در زمان پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان است. در آنزمان دولت ج.ا. تحت رهبری مرحوم دکتور نجیب الله سیاست مصالحهء ملی را پیش میبرد، چیزی که حامد کرزی نیز میخواهد و میگوید. مگر تفاوت این زمان و آنزمان در آنست که در آنزمان یک حزب متشکل و منظم در حاکمیت ج.ا. قرار داشته و افغانستان دارای قوای مسلح نیرومند و افسران و سربازان رزمنده یی بود که در نبردهای پس از رفتن شورویها به مجاهدین و حامیان غربی، پاکستانی و عربی شان با قوت و شجاعت نشان دادند که، آشتی ملی یگانه راه ختم جنگ در افغانستان است. چنانچه که در ارزیابی زیر آمده است:  "امکان گزینهء دیگری نیست، بجز از اینکه به اپوزیسیون باید از راه نظامی نشان داد که محاسبهء شان روی تداوم جنگ بینتیجه است."

ایکاش کسی و یا کسانی در ارگ ریاست و جموری و یا در پنتاگون و کاخ سفید میتوانستند، از گذشتهء نه چندان دور افغانستان بویژه جنگهای سالهای 80 و حضور دهسالهء ارتش شوروی در افغانستان درس تاریخ آموخته و به پاکستان و مزدورانشان نه با تضرع و زبونی بلکه با قوت و هوشیاری برخورد مینمودند.

با افسوس و دریغ که در دهسال گذشته غرب و در رأس امریکا افغانستان را از عینک پاکستان  و عربستان دیده و نه تنها کاری را در جهت تقویت اردو، نیروهای مسلح و امنیتی افغانستان انجام ندادند، بلکه بشدت آنرا تضعیف هم کردند. غرب اصلاً  باصطلاح کور خوانده بود و پاکستان تا توانست از وضع افغانستان به نفعش سود برد و به گفتهء مردم ما پاکستان غرب را "غولاند" و یکجا با عربستان سعودی هنوز هم فریب میدهد.

بزرگترین ضربهء پاکستان به افغانستان دور کردن افراد و نخبه گان با تجربه و با نفوذ از مقامات لشکری و کشوری افغانستان و یا هم نابودی فزیکی آنها بود، که سلسهء قتل های باصطلاح زنجیره یی آن از عبدالعلی مزاری، دکتر نجیب الله آغاز شده و با کشتن استاد ربانی به اوجش رسید.

تا دیر نشده و غربیها هنوز فرار نکرده اند، آقای رئیس جمهور باید اردو، پولیس و امنیت ملی را از جواسیس بیگانه و مزدوران پاکستانی تصفیه کرده و کار را به اهل کار و افراد خبره و میهندوست بسپارد تا بویژه پس از رفتن غربیها، با اتکأ به نیروهای مسلحِ با تجربه و مجهز جلو تروریستان بیگانه گرفته شده و صلح و امنیت در افغانستان برقرار گردد.

به امید روزی که زن و مرد افغانستان و کودکان و سالخوردگان آن ترسی از تروریست، طالب، انتحاری و غیره نداشته باشند!

 بامید روزی که سرنوشت افغانستان بدست فرزندان اصیلش رقم زده شود و نه بدستان پلشت بیگانه ها!

 

خلیل وداد

پرولترهای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

در جریان 3 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور 1) است.

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شمارهء پ. 164/37

 

به رفقا، گرباچوف، ریژکوف، زایکوف،

شواردنادزه، ماسلیوکوف، یازوف، کاتوشیف، بیلیاکوف و شکاباردین.

 

نقل از پروتوکول شماره 164 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ 5 اگست سال 1989

 

 

 * پیرامون کمک اضافی نظامی به جمهوری افغانستان.

 

1. با پندارهای ارائه شدهء رفقا َشواردنادزه. ای. ا. و یازوف د. ت. مؤرخ 3 اگست سال 1989 در اینمورد موافقه میشود. (پیوست است).

2. به وزارت دفاع  اتحادشوروی، وزارت روابط مالی خارجی اتحادشوروی یکجا با وزارت برنامه ریزی اتحادشوروی سپارش میشود در فرصت 10 روزه به شورای وزیران اتحادشوروی پیشنهادات مربوطه را ارائه نمایند. 

منشی کمیته مرکزی 

 

*(مترجم: بشکل ریز و ناخوان چاپ شده) 

تذکر:

رفقا، سندِ حاضرِاشدِ محرمِ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش نباید بدون اجازهء خاص کمیته مرکزی به کسان دیگر داده شود. کاپی برداری از اینچنین اسناد  و بازنویسی آن بطور قطعی ممنوع است. رفقایی که برایشان سند ارسال گردیده باید آنرا پس از مطالعه با درج تاریخ امضأ نمایند. 

 

14-د.ام.

او. ال.

پیوست 3 برگ

 

مربوط بند 37 پروتوکول شماره 164

اشد محرم

 

 

پرونده (ویژه)

 

ک. م. ح. ک. ا. ش.

 

پیرامون کمک اضافی نظامی  به جمهوری افغانستان

 

مطابق درخواست رئیس جمهور نجیب الله که در پیام شخصی اش به م. س. گرباچوف گسیل شده بود، در مدت 24 تا 30 جولای سال روان گروهی از جنرالها و افسران وزارت دفاع اتحادشوروی در افغانستان مشغول کار بودند.

با ارزیابی وضعیت نظامی- سیاسی در افغانستان، میتوان نتیجه گیری کرد که تا پایان سال 1989 امکان گزینهء دیگری نیست، بجز از اینکه به اپوزیسیون باید از راه نظامی نشان داد که محاسبهء شان روی تداوم جنگ بینتیجه است. رهبری جمهوری افغانستان بکمک مشاوران شوروی کار معینی را در جهت تحکیم نیروهای مسلح ج. ا. و ارتقای سطح رزمندگی شان انجام داده که در نتیجه در درازنای پنج ماه پس از خروج نیروهای شوروی میتوانند مستقلانه وظایف شان را در امر مبارزه با ضد انقلاب مسلح انجام دهند.

در جریان ملاقاتها با رفیق نجیب الله، رهبری جمهوری و نیروهای مسلح افغانستان، رفقای افغانی مراتب سپاس شان را به اتحادشوروی بخاطر کمک صادقانه ابراز کرده و روی حفظ آنها در سطح کنونی تأکید نموده خاطر نشان نمودند که در مرحلهء کنونی ببرکت این کمک میتوان بطور مؤثر با اپوزیسیون مسلح مقابله کرد.

گروه جنرالها  و افسران وزارت دفاع اتحادشوروی وضعیت حفاظت و مدافعهء کابل  و بگرام را ارزیابی کرده و مسئلهء ایجاد پایگاه ریزرف مدافعهء هوایی در ناحیهء قطعهء راکتِ ار- 17ای در مزار شریف، بررسی مسائل پیرامون کمک به جمهوری افغانستان در حل مسائل ترانسپورتی، بویژه انتقال ذخایر مادی از حیرتان، انکشاف شیوه های استخبارات و بهبود ترمیم اسلحه و تخنیک حربی مطرح نمودند.

 

ن.ث.ک.- 1324

 

اکثر مسائل بررسی شده و بمیان آمده در جریان (سفر) کاری درجا حل شده و یا در جریان انجام شدن قرار دارند.

مگر چالشهایی وجود دارند که جانب افغانی بدون کمک اضافی مادی از سوی اتحاد شوروی قادر به حل آنها نیست.

در این رابطه رئیس جمهور نجیب الله با تأکید تقاضای تحویلدهی یک قطعه مکمل (کمپلکس) راکت ار- 17ای برای استفاده از ناحیهء مزارشریف و نواحی ریزرفی در پلخمری و دوشی، 1000 عراده موتر باربری برای انتقالات به عمق افغانستان، در گام نخست به کابل، گسیل محموله های نظامی و غیره، خوراک و نفت از اتحاد شوروی؛ همکاری در امر بهبودِ حفاظت و مدافعهء کابل بوسیلهء گسیل دستگاههای کشفی برای وسایل زرهی، همکاری در انتخاب سلاحهای مؤثر برای سرکوب دشمنان که در مغاره ها پنهان اند و گسترش ذخیره گاههای نفت و مواد سوختی در مزارشریف تا 10-12 هزار تن (ظرفیت کنونی آنها تا 5 هزار تن است) را نمود.

برای عملی نمودن این درخواستها  وزارت دفاع اتحادشوروی امکانات تحویلدهی اموال از ذخایر موجود خویش به افغانستان را مطابق شرایط قبلی یعنی با پرداخت 25 درصد ارزش آن بطور پیشکی (کریدت) و تحویلدهی اضافی 4 دستگاه اوپراتیفی- تاکتیکی پرتاب راکتهای ار-17ای، 1000 عراده موتر باربری منجمله 200 عراده سوخت رسان، 20 دستگاه ماشین محاربوی، قوماندانی- کشفی ب.ار.ام.- 1 ک.، 200 راکت هدایتی "شتورم" با مخلوط حجیم شونده و دیتونی (که قبلاً شامل صادرات نبوده) و ذخیره گاههای 5-7 هزار تنی برای موادسوختی را در سال 1989 جستجو نموده است. همزمان در نظر است در برنامه های 1990-1991 مسئلهء تغییر مقدار نامبردهء موترهای باربری منجمله 200 عراده نفتکش، 20 دستگاه ماشین محاربوی، قوماندانی- کشفی ب.ار.ام.- 1 ک.، 200 راکت هدایتی "شتورم" با مخلوط حجیم شونده و دیتونی(که قبلاً شامل صادرات نبوده) و ذخیره گاههای 5-7 هزار تنی برای موادسوختی توسط وزارت دفاع بررسی گردد. همزمان در نظر است در برنامه های 1990-1991 مقدار موترهای باربری و نفتکش توسط وزارت دفاع تغییر یابد.

در رابطه به تحویل گیرندگان اجناس و تخنیک نامبرده معقول خواهد بود که رهبری افغانستان مسئلهء تقسیم آن میان وزارتخانه ها و ادارات را نظر به اهداف عملی و وظایف محوله شان اجرأ نماید.

 

 

ای. شواردنادزه                                                                           د. یازوف

 

3 اگست 1989

شماره 318/2/00116

 

 

 

 14 نسخه

 

 

 

 

 

 

پرولترهای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

در جریان 3 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور 1) است. 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شخصاً

شمارهء پ. 164/117

 

به رفقا، گرباچوف، ریژکوف، زایکوف، شواردنادزه، یاکوفلیف، یازوف،

باکلانوف، بیله اوسوف، ای.، کاتوشیف، کریوچکوف و بلیاکوف.

نقل از پروتوکول شماره 164 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ16 اگست سال 1989

 

 * پیرامون مذاکرات در کابل و گامهای ممکن بعدی ما در راستای افغانستان

 

1. با پندارهای ارائه شدهء رفقا َشواردنادزه  ای. ا. و کریوچکوف و .آ. مؤرخ11 اگست سال 1989 در اینمورد موافقه میشود. (پیوست است).

 

2. به وزارت دفاع  اتحادشوروی، کمیسیون دولتی شورای وزیران اتحادشوروی در امور صنایع نظامی، وزارت روابط مالی خارجی اتحادشوروی و کمیته امنیت دولتی اتحادشوروی یکجا با وزارت امور خارجه اتحادشوروی و شعبهء دفاعی ک. م. ح. ک. ا. ش. سپارش میشود تا فهرست درخواستهای مؤرخ 6 اگست رفیق نجیب الله پیرامون همکاری نظامی را با پیشنهادات خویش مطابق پروسهء معمول ارائه نمایند.

 

منشی کمیته مرکزی 

 

*(بشکل ریز و ناخوان چاپ شده) 

تذکر:

رفقا، سندِ حاضرِاشدِ محرمِ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش نباید بدون اجازهء خاص کمیته مرکزی به کسان دیگر داده شود. کاپی برداری از اینچنین اسناد  و بازنویسی آن بطور قطعی ممنوع است. رفقایی که برایشان سند ارسال گردیده باید آنرا پس از مطالعه با درج تاریخ امضأ نمایند. 

16-ل.ز.

و.و.

پیوست 14 برگ


October 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی